Sara Aimée Smiseth

Pianist og musikkformidler

Solokonserter

På sporet av Edvard Grieg

 

I 2018 er det 175 år siden Grieg ble født. I den anledning vil Sara Aimée Smiseth grave fram noen av de mer ukjente sidene, og komposisjonene, av Norges mest kjente komponist.


Kommer i 2018.



På sporet av det gamle Kristiania

- Om musikklivet i Oslo for 200 år siden


Norge var på begynnelsen av 1800-tallet en liten nasjon, med et gryende musikkliv, og ildsjeler som ønsket å bygge opp en kultur som lignet på den i de europeiske metropolene.


Komponistene født omkring år 1800 vokste opp i et Norge med enda færre muligheter til å utfolde seg musikalsk og kunstnerisk enn de som var født femti år senere med Griegs generasjon. Men det fantes talentfulle, høyt utdannede og ikke minst viktige foregangsskikkelser også i denne tidlige fasen av norsk kunstmusikkhistorie.


Prosjektet er i oppstartsfasen, men vil ta for seg Christianias tidlige musikkhistorie med utgangspunkt i følgende komponister:


Carl Arnold (1794-1873)

Hans Skramstad (1797-1839)

Frederikke Egeberg (1815-1861)
Halfdan Kjerulf (1815-1868)
Baron Herman Severin Løvenskiold (1815-1870) 

Emma Dahl (1819-1862)

Thomas Tellefsen (1823-1874)



Julestemninger -

en annerledes julekonsert


Hvordan feiret komponistene jul? Var det så annerledes fra vår tids julefeiring? Velkommen til en litt annerledes julekonsert. 

Musikk og tekster av Bach, Brahms, Debussy, Elgar, Mahler, Mendelssohn, Prokofiev og Reger. 

Pianist og forteller: Sara Aimée Smiseth.

Spilles:
Bekkelagshjemmet, 12. desember 2017
Skovheim Allsenter, 12. desember 2017

Kampen Omsorg+, 13. desember 2017

Ammerudhjemmet, 15. desember 2017


Spilt:
Den norske Opera & Ballett 
(internt oppdrag), 22. november 2016
Herre menighetshus, 2. desember 2016
Slemmestad kirke, 3. desember 2016
Trosterudvillaen, 4. desember 2016
Nynorskens hus, 17. desember 2016



Pour le Piano - 
om Claude Debussy og hans verden


Det var i brytningstiden mellom to århundrer at Claude Debussy (1862-1918) hadde sitt kunstneriske virke. Omverdenen kalte hans musikk "impresjonistisk". Selv kunne han ikke fordra det begrepet. Men Debussy ble fort kategorisert, for suksessen til enkeltverker som "Claire de Lune" og "Arabesque" bidro til at han står sterkt i bevisstheten til mange musikkelskere verden over.

 

Impresjonisten, naturelskeren, musikkpoeten. Ser man nærmere på personen Claude Debussy finner vi en bohem som levde et liv preget av kvinnehistorier og personlig dramatikk. Med erfaring både som muntlig musikkformidler og pianist på høyt nivå vil Sara Aimée Smiseth forsøke å danne et bilde av Debussy, og se nærmere på hva som egentlig lå til grunn for de ulike komposisjonene vi får høre.

 

På programmet står Suite Bergamasque, Pour le Piano og utdrag fra Children's Corner. Impresjonistisk eller ikke impresjonistisk - musikk som har fortryllet publikum fra førstegangsfremførelsene i begynnelsen av forrige århundre.  


Spilles:

KulturHuset Tromsø, 6. oktober 2017


Spilt:

Blaafarveværket, 15. mai 2016

Røyken kirke, 25. mai 2016

Nynorskens hus, 19. juni 2016

Gjøvik kirke, 9. juli 2016

Trosterudvillaen, 23. april 2017

Den norske Opera & Ballett, 14. mai 2017



Experiencing Edvard Grieg


Composer Edvard Grieg (1843-1907) played an important role in Norway's search for her own national identity. 

In historically significant surroundings, the audience will experience a journey 

through the wide array of Grieg's piano music.



Presenter is pianist Sara Aimée Smiseth, former student of the internationally

recognized Grieg interpreter Prof. Einar Steen-Nøkleberg. 

She is an experienced pianist, as well as tour guide and lecturer at the Norwegian Opera & Ballet.


Spilt:

Nynorskens hus, 5., 6., 12. og 13. juli 2016


På sporet av Chopin - del I


En musikalsk reise gjennom opptakten til Frédéric Chopins verden.


Program:

Carl Czerny (1791-1857)

Variasjoner over et tema av Pierre Rode (1774-1830), "La Ricordanza"


Maria Szymanowska (1789-1831)

Fra Vingt Exercies et Preludes -

1. Vivace

13. Scherzo

9. Moderato (Lento, molto cantabile)

3. Moderato


Ignaz Moscheles (1794-1870)

Sonate Mèlancolique op.49


Frédéric Chopin (1810-1849)

Tarantelle, op.43


Johann Nepuk Hummel (1778-1837)

Sonate nr.3 i f-moll op.20


Spilt:

Røyken menighetshus, 26. november 2012

Torshov kirke, 30. november 2012



På sporet av Chopin - del II


En reise i Chopins påvirkning av musikkhistorien

Program

Frédéric Chopin (1810-1849): 
Nr. 9 i E-dur fra Preludes, op.28 (1835-39)

Clara Schumann (1819-1896): 
Toccatina, Nocturne, Mazurka og Polonaise fra Soirees Musicales, op. 6 (1834-36)

Frédéric Chopin: Nr. 13 i Fiss-dur, nr. 14 i Ess-moll og nr. 15 i Dess-dur fra Preludes, op. 28

Milij Balakirev (1837-1910): Impromptu over to Chopin-preludier (1907)

Sergei Rachmaninov (1873-1943):
Variasjoner over et tema av Chopin, op. 22 (1902-03)

Spilt:
Røyken menighetshus  29.november 2013
Eksamenskonsert - Norges Musikkhøgskole,10. desember 2013


Halfdan Kjerulf 200 år


Halfdan Kjerulf kan sies å være den første norske komponisten som opplevde internasjonal anerkjennelse. Ofte kommer han litt i skyggen av sin yngre kollega Edvard Grieg. Ufortjent, mener mange.

 

Kjerulf kom sent i gang med musikkutdannelsen, og døde av tuberkulose 53 år gammel. Dette ga ham mindre en tjue år som aktiv komponist på heltid, men hans produksjon omfatter likevel en relativt stor samling verk, med hovedvekt på klaver- og mannskorkomposisjoner.

 

Med utgangspunkt i klaververkene vil konserten ta for seg Halfdan Kjerulfs liv og virke. Anekdoter og historier danner et bilde av jusstudenten og musikkamatøren som skulle komme til å legge grunnlaget for Grieg og kommende norske komponistgenerasjoner, og gjøre suksess på verdensutstillingen i Paris.

 

Musikken spenner fra kontinental salongmusikk til norske folketoner og hardingfeleklang. Kjerulf stod med det ene benet i den tyske romantikken og det andre i den norske fjellheimen.


Spilt:

Holmsbu kirke - 30. august 2015

Ringve museum - 6. september 2015

Hovedgjest i P2-programmet Spilleroms markering av Kjerulf-jubileet - 17. september 2015

Innslag Kjerulf-seminar Nasjonalbiblioteket - 20. oktober 2015

Trosterudvillaen - 22. november 2015

Den norske Opera & Ballett - 25. mars 2016

Den norske Opera & Ballett - 27. mars 2016

Vålerengen bo- og servicesenter - 22. september 2016

Tromsø Kulturhus - 23. september 2016

Kampen Omsorg+ - 16. november 2016 

Nynorskens hus - 28. januar 2017

Pianosalongen, 2. april 2017


Hørt og uhørt -

Norsk klavermusikk fra 1800-tallet og tiårene omkring
 

1800-tallet var en enorm vekstperiode for norsk musikkliv. Klaveret var kanskje det mest populære instrumentet, og et stort antall norske komponister skrev klavermusikk. Drøye hundre år senere er det kun et utvalg av denne musikken som de fleste vil kjenne igjen. Mye av den norske klavermusikken som finnes spilles lite og forblir dermed uhørt i vår tid.

I toner og ord vil Sara Aimée Smiseth presentere et lite utvalg av kjent og ukjent norsk klavermusikk. Visste du at det ble skrevet barokkmusikk i Trondheim på 1700-tallet? Har du hørt Griegs slåtter som ble transkribert fra ekte hardingfelemusikk? Og kjenner du til noen av de mange kvinnelige komponistene som virket på 1800-tallet?


Spilt: Ringve museum, 7. august 2011


Trois études et une sonate!
 
Spennende musikk av fire nyskapende komponister fra fire ulike epoker. 
 

Program:
Frans Liszt - fra Grandes Études de Paganini
Claude Debussy - Étude pour les degrés chromatique
Gyorgy Ligeti - fra Études, livre II
Ludwig van Beethoven - Sonate i c-moll, opus 111 


Spilt:
Slemmestad kirke lørdag 19. mars 2011
Ringve museum søndag 6. mars 2011